چطور می‌توان همدلی را در روابط بهبود بخشید؟

0

همدلی نیرویی قدرتمند است که به حفظ نظم و همکاری اجتماعی کمک می‌کند. همدلی مکانیسمی است که به افراد اجازه می‌دهد سایرین را درک کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. همدلی یک پیش‌نیاز الزامی برای صمیمیت، اعتماد و حس تعلق داشتن است.

همچنین احساسی است که باعث می‌شود نتوانیم چشمان خود را به رنج سایرین ببندیم. همدلی اغلب رفتار نوع‌دوستانه را تشویق می‌کند و مهربانی مبتنی بر همدلی مشخص شده است که همکاری و بخشش را افزایش می‌دهد، روابط را تقویت می‌کند، خشم و قضاوت را کاهش می‌دهد و حتی سلامت فیزیکی و روان را بهبود می‌بخشد.

اما چطور همدلی را در روابط بهبود بخشید؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

گوش دادن را به یک اولویت تبدیل کنید

قبل از این‌که بتوانید احساس فرد دیگری را درک کنید، باید بتوانید خود آن احساس را متوجه شوید. گوش دادن یک امر مهم در این موضوع است، گرچه همیشه ساده نیست. زمانی که یکی از دوستان خوب شما زنگ می‌زند و شروع به حرف زدن می‌کند که کار او چقدر استرس‌آفرین بوده و پس از جدایی اخیرش اوضاعش چقدر سخت بوده است، احساس داخل حرف‌هایش باید توجه شما را تقریبا سریع به او جلب کند.

درک این احساس زمانی سخت‌تر می‌شود که اطراف شما را عوامل مزاحم زیادی در بر گرفته است و بار عاطفی صحبت‌ها کمتر مشخص است. احساسات خود شما می‌توانند جلوی درکتان از احساس سایرین را بگیرند.

زمانی که در گفتگوها تنها به احساسات خود دقت کنید و نحوه انتقال آن‌ها، ممکن است توجه‌تان دیگر آن‌قدری نماند که بخواهید احساس دیگری را هم متوجه شوید. پس تلاش برای گوش دادن فعالانه می‌تواند درک عاطفی و قدرت همدلی شما را تقویت کند.

شریک احساسات طرف مقابل خود شوید

زمانی که احساسات فرد دیگری را تشخیص دادید، همدلی باعث خواهد شد خودتان را جای او بگذارید. همدلی احساسی نیست که در آن موقعیت باید احساس کنید، بلکه فاصله گرفتن از خودتان برای چند لحظه و شریک شدن در احساسات طرف مقابل است.

بعضی تحقیقات اشاره می‌کنند که به لطف نورون‌های آینه‌ای یا مسیرهای مغزی موفق، به انجام این کار خواهیم شد. این نورون‌ها زمانی تحریک می‌شوند که ما محرکی را تجربه می‌کنیم یا فرد دیگری را در حین تجربه آن محرک می‌بینیم.

نورون‌های آینه‌ای زمان تشویق ورزشکار محبوبتان در استادیوم یا فرو رفتن در درد، زمان مشاهده حوادث ناخوشایند، مسئول به تپش انداختن قلب شما هستند. زمانی که فردی در اندوه، سوگ یا آزردگی فرد دیگری غرق شود، همدلی نه تنها باعث افزایش درک او خواهد شد، بلکه همچنین این پیام را می‌فرستد که فرد مورد نظر نیز می‌خواهد در آن احساس دردناک شریک شود تا دیگران به‌تنهایی آن را به دوش نکشند.

خودتان را آسیب‌پذیر کنید

ارتباط‌های بر پایه همدلی یک خیابان دوطرفه هستند. زمانی که به خودتان اجازه می‌دهید در عواطف فرد دیگری کاملا غرق شوید، رابطه شما را بهبود می‌بخشد و خودتان را نیز آسیب‌پذیر می‌کنید تا دیگران بتوانند چنین ارتباطی را تقویت کنند.

آسیب‌پذیر بودن همدلی شما را تقویت خواهد کرد. ابتدا حس ارزش همدلی زمانی که به خود شما بر می‌گردد، می‌تواند تعهدتان را به همدلی با دیگران افزایش دهد. همچنین زمان صحبت با سایرین در مورد احساسات دردناک خود، راحت‌تر خواهید بود.

شروع و ادامه دادن یک گفتگو در مورد عواطف دردناک ساده نیست اما اگر بتوانید توانایی خود را در شریک شدن با احساسات سایرین افزایش دهید، آن‌ها نیز شما را درک خواهند کرد.

عمل کردن و پیشنهاد کمک

زمانی که افراد بتوانند غم قربانیان یک فاجعه طبیعی را حس کنند، خودشان را به جای آن‌ها تصور می‌کنند. اما فقط درک درد سایرین کمکی به سلامت و رفع مشکل آن‌ها نخواهد کرد.

مزیت همدلی این است که بهتر می‌توانید نیازهای سایرین را شناسایی کنید. بنابراین بیشتر متحمل است که پیشنهاد کمک کنید. در یک تحقیق شرکت‌کنندگان فرد دیگری را تماشا می‌کردند که به او شوک الکتریکی داده می‌شد اما می‌توانستند با دریافت شوک‌های باقیمانده به آن فرد کمک کنند.

افرادی که قدرت همدلی بالایی داشتند، بیشتر محتمل بود که وارد عمل شوند و کمک کنند، حتی زمانی که می‌توانستند دیگر این ماجرا را تماشا نکنند و به‌راحتی دور شوند. همدلی به شرکت‌کنندگان اجازه داد به‌ اندازه کافی درد شوک را حس کنند که بخواهند پیشنهاد کمک دهند.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.