وقتی احساس می‌کنید نادیده گرفته می‌شوید، چه کار کنید؟

0

یکی از بدترین احساس‌هایی که ممکن است به یک نفر دست بدهد این است که احساس کند نادیده گرفته می‌شود. در بسیاری از موارد این اتفاق حتی از زمانی که ما را دوست ندارند بدتر است، چون نوعی واکنش منفعلانه به وجودمان است.

زمانی که با کسی در رابطه قرار می‌گیریم و ما را نادیده می‌گیرد انگار به ما می‌گوید «آنقدر مهم نیستی که انرژی‌ام را برایت هدر دهم.» بنابراین ممکن است احساس ناراحتی، تنهایی، خواستنی نبودن و حتی افسردگی کنید.

اما مهم‌ترین کاری که می‌توانید برای مقابله با نادیده گرفته شدن انجام دهید، برقراری ارتباط سالم است. در ادامه می‌گوییم چطور با برقراری ارتباط موثر و سالم می‌توانید جلوی حس ناخوشایند نادیده گرفته شدن را بگیرید.

از جملات مثبت در گفتگوهای خود استفاده کنید

یعنی با شریک زندگی خود بدون توجه به موضوع، با جملات و زبان مثبت صحبت کنید. شاید انجام آن زمان صحبت در مورد احساسات دردناک سخت باشد، اما به تلاش دو طرف برای حل مشکل کمک خواهد کرد.

احساسات خود را در میان بگذارید

بسیاری از افراد به‌سختی می‌توانند احساسات خود را بیان کنند. شاید آن‌ها در محیطی بزرگ شدند که در مورد احساسات صحبت نمی‌شده است یا زمان بیان آن، مورد آزار قرار می‌گرفتند. این موضوع در آینده می‌تواند مشکلات فرهنگی یا اجتماعی را به‌وجود آورد.

به‌عنوان مثال، مردان از بیان احساسات خود خودداری می‌کنند تا ضعیف به نظر نرسند. اما باید بدانید صحبت در مورد احساسات تنها راهی است که شریک زندگی شما متوجه خواهد شد چه حسی دارید.

سعی کنید با جمله «من احساس می‌کنم…..» و پر کردن جاهای خالی، احساسات خود را در میان بگذارید. همچنین مهم است بدون قطع صحبت طرف مقابلمان، به حرف‌های او گوش دهیم. هدف این است که پارتنر ما، احساساتمان را بهتر متوجه شود، حتی اگر با آن‌ها موافق نیست.

به گفتگوها فعلانه گوش دهید

ارتباط از مهم‌ترین بخش‌های رابطه است و اگر به حرف‌های دیگری به‌خوبی گوش نکنید، این ارتباط نتیجه مثبتی ندارد. چون انگار با دیوار دارید صحبت می‌کنید. شاید فکر کنید به صحبت‌های او گوش می‌دهید اما بسیاری از افراد تنها به چند کلمه ابتدایی دقت می‌کنند و پس از آن در ذهن خود جواب‌هایشان را آماده می‌کنند یا منتظر هستند نوبت حرف زدن آن‌ها شود.

برای این‌که یک شنونده فعال باشید، تمرکزتان را روی صحبت‌های پارتنر خود بگذارید و سعی کنید از دیدگاه او به ماجرا بنگرید. همچنین زمانی که نوبت شما شد، در مورد خود موضوع صحبت کنید و از موضوعی به موضوع دیگر نپرید.

لیستی از چیزهایی که باید بابت آن‌ها قدردانی کنید، درست کنید

بسیاری از ما اکثر اوقات به کارهایی که شریک زندگی‌مان به نفع ما انجام می‌دهد، دقت نمی‌کنیم. آیا او هر روز صبح بدون شکایت کردن حوله خیس را از روی کف دستشویی بر می‌دارد؟ آیا سریال تلویزیونی محبوب شما را که امکان دیدن آن را ندارید، برایتان ضبط می‌کند؟  

شاید چنین چیزهایی احمقانه و کوچک به نظر برسد اما اندکی زندگی شما را بهتر می‌کنند. بنابراین لیستی از چیزهایی را بنویسید که بابت آن‌ها باید از شریک زندگی خود قدردانی کنید.

منطقی فکر کنید

حتی با آن‌که طرف مقابلتان عزیز شما است اما مستقیما نمی‌توانید اعمال و رفتار او را کنترل کنید. مقدار تاثیری که شما روی یک نفر دیگر دارید محدود است و اگر تلاش‌هایتان همچنان منجر به بی‌تفاوتی آن‌ها نسبت به شما می‌شود، پس سعی کنید اجازه ندهید این موضوع روی رفتارهای روزمره شما تاثیر بگذارد.

نادیده گرفتن آن‌ها بدون توجه به این‌که از کار خود لذت ببرید یا نبرید، ادامه خواهد داشت. بنابراین منطقی فکر کنید و تمرکزتان را تنها روی چیزهایی بگذارید که می‌توانید کنترل کنید تا مجددا قادر به مدیریت افکار، احساسات و رفتار خود باشید.

از دیدگاه او به ماجرا نگاه کنید

در پایان، این امکان وجود دارد که رفتار پارتنرتان اصلا ربطی به شما نداشته باشد. نادیده گرفتن شما ممکن است به علت مشکلی باشد که درگیر آن است. شاید از نظر فیزیکی و روحی تحت فشار و خستگی است یا مشکلی خانوادگی یا کاری آن‌ها را دچار مشکل کرده است.

مهم است درک کنید که از دیدگاه او به ماجرا بنگرید. او شاید مانند گذشته برای شما وقت نگذارد اما الزاما به این معنا نیست که تا ابد به همین شکل خواهد بود. روابط فراز و نشیب خود را دارند. به شریک زندگی خود اندکی زمان دهید و بدون ترس از او بپرسید چه اتفاقی رخ داده است. شاید آن‌ها واقعا به عشق و حمایت شما نیاز داشته باشند.

5/5 - (2 امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.